Hava Durumu

Kent Meydanı-Terminal hattında ulaşım konforlu ama yavaş…

Yazının Giriş Tarihi: 09.08.2022 08:03
Yazının Güncellenme Tarihi: 09.08.2022 09:17

Bursa’nın yılan hikayesine dönen projelerinden biri olan Kent Meydanı ile Şehirlerarası Otobüs Terminali arasındaki tramvay hattı 2 Temmuz’da açıldı.

Aslında açılışı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan yapacaktı ama soğuk algınlığı nedeniyle Bursa’ya gelemeyince töreni gerçekleştirmek AK Parti Genel Başkanvekili Binali Yıldırım’a nasip oldu.

Hattı proje aşamasından beri takip ediyorum. İlk açıklandığı günden beri bu hattın tramvay olmasına karşıydım. Birçok uzmanın o günlerde dile getirdiği gibi hafif raylı sistem (HRS) olması gerektiğini savunuyordum.  Böylece bugüne kadar yapılan hatlara entegresi çok kolay olacaktı. O da olmazsa HRS yapılıncaya kadar metrobus hattı da bu güzergah için iyi bir çözümdü ama olmadı.

 İptal edilen ihaleler, ardından inşaatın durması gibi nedenlerle hattın hizmete açılması 7 yılı buldu. Nasıl bir yolculuk olduğunu deneyimlemek ise önce bayram tatili, ardından yıllık izin dolayısıyla bu haftaya kaldı.

Önce biraz teknik bilgi vererek, Kent Meydanı’ndan Terminale, dönüşte de AS Merkezi’n önündeki Meslek Yüksek Okulu durağına kadar olan seyahatte karşılaştıklarımı değerlendirmelerimi aktarayım.

Bilindiği gibi hattın test sürüşlerine mayıs ayı sonu itibaren başlanmıştı. Uzunluğu 9 bin 445 metre ve 11 istasyona sahip. Daha önce Kent Meydanı- Heykel arasında ring seferler düzenleyen İpekböceği tramvayları sefer yapıyor. Kent Meydanı’nı Genç Osman, Beşyol, Fatih-Altınova, Bölge Adliye-Müftülük, Otokop-Orman Bölge, BUTTİM, Panayır, Yeniceabat, Meslek Yüksek Okulu ve Terminal durakları izliyor. Henüz bağlantı kurulmadı ama sistem, heykel hattıyla entegre edilirse kesintisiz ulaşım sağlanmış olacak. Bu hattın devreye girmesiyle 47 kilometre olan Bursa’daki raylı sistem hattı 56,5 kilometreye çıktı. 

Dikkatimi çeken en büyük sıkıntı, Kent Meydanı ve Beşyol’da hemzemin geçitler nedeniyle ipekböceği trafik ışıklarında beklemesi. Kent Meydanı girişinde bir de makas değişimi işlemi yapılıyor. Durakta ipekböceğini beklerken tam o sırada iki araç çarpışınca tramvay 10 dakika beklemek zorunda kaldı.

İpekböceği bir seferini 22 dakikada tamamlıyor. Biraz yavaş. Vatmanlara verilen talimat saatte 40 kilometrenin aşılmaması yönünde olduğu için uzun istasyon aralarında bile yavaş seyir devam ediyor. 12’inci dakikada BUTTİM, 17’inci dakikada ASMERKEZ önündeki Meslek Yüksek Okulu durağına, 22’inci dakikada da terminale ulaştık. Şunu söyleyeyim; yüksekliği fazla olduğu için tramvay, Bursaray’dan daha konforlu, üstelik klimaları da çok iyi çalışıyor.

20’ye yakın yolcuyla hareket ettikten sonra duraklarda indi-bindi sayıları da azdı. Bir de bindiğim tramvayın körük bölgelerinden insanı rahatsız eden bir gıcırtı sesi geliyordu. Sesin sadece bu tramvayda olup olmadığı merak ettim. Ondaymış. Vatman sefer bittikten sonra servis aracı çağırdı. Terminal dönüşü bindiği araçta gıcırtı yoktu.  

Sefer sırasında yolcularla da sohbet ederek memnun olup olmadığını sordum. Çoğu memnundu ama henüz doğrudan Heykel’e çıkılmaması nedeniyle 38 nolu otobüsü tercih edenler fazlaydı.

GEMLİK VE KURŞUNLU OTOBÜSLERİ DE TERMİNAL’E GELECEK

Hatla ilgili merak ettiğim konularla ilgili görüşlerini almak için Burulaş Genel Müdürü Mehmet Kürşat Çapar’ı  da aradım. Açıldığı günden beri hatta günlük yolcu kapasitesinin 4 bin- 4 bin 500 civarında olduğunu vurgulayan Çapar’a göre, hem yaz sezonu olması hem de paralel hatların henüz iptalinin gerçekleşmemesi nedeniyle yolcu sayısı henüz istenilen seviyede değil.. Ayrıca hız konusu da Beşyol Kavşağı’nın çok yakında aktarılmasıyla daha da artacak. Burulaş’ın istediği sefer süresinin 20 dakikaya inmesi.

38 nolu otobüsün daha hızlı gittiği ile ilgili görüşleri sorduğum Çapar, ‘T2 her şartta 20 dakikada gidecek ama önümüzdeki günlerde trafiğin yoğunlaşmasıyla otobüslerde süre uzarken tramvay değişmediği için daha avantajlı olacak’ dedi.

Bu arada, kentin kuzeyinden gelen Gemlik otobüsleri Merinos önündeki durağı kullanıyor. Paralel hatların kaldırılması planlamasında Gemlik ve Kurşunlu otobüsleri de var. Terminal içinde halen bu otobüslerin kalkacağı alanlarla ilgili düzenleme yapılıyor. Eylül ayına kadar inşaatın tamamlanmasıyla Gemlik otobüsleri Şehirlerarası otobüs terminalinden sefer yapacak. Bu da Gemlik’te oturup, Bursa’da çalışanlar için yeni şikayet konusu olacak.

Hatla ilgili son birkaç not da ekleyeyim; birincisi hattın yapılmasıyla İstanbul yolu trafiği oldukça rahatladı. Sadece Tofaş ve Beşyol’daki iki lambada duruyorsunuz. Kent Meydanı’na kadar trafik oldukça akıcı ve hızlı. Beşyol’daki lambalar da yakında kaldırılırsa trafik bu hat üzerinde oldukça rahatlayacak.

İkincisi; hat inşasına başlanırken refüjlerdeki çok sayıda ağaç kesilmişti. O günlerde Özdilek ve Buttim arasındaki çınarların kesilmemesi için çok çaba göstermiştim. Sonunda çınarlar kesilmeden raylar döşendi. Güzel de oldu. Avrupa’da bu tür tramvayların çimlerin üzerinden geçtiği gösteren fotoğraflara gıpta ile bakıyoruz. Bursa gibi çınarla özdeşleşmiş bir kente böyle bir hat yakışırdı.

Sözün özü; Bu hat yapılıncaya kadar şehirlerarası otobüs terminaline raylı sistem olmayan büyükşehir olarak bir tek Bursa vardı. Öyle veya böyle hataları ve eksikleri olsa da bu hattın tamamlanması iyi oldu.

BURSA HAFTA SONU SAHİLLERE AKIN ETTİ

Uzun zamandır sahil bölgelerinde böylesine yoğun bir trafik görmemiştim. Önce pandemi ardından akaryakıta gelen zamlar yüzünden 3 yıl öncesi Bursalıların akınına uğrayan Mudanya ve Gemlik sahilleri boş kalıyordu. Ancak geçen hafta sonu durum farklıydı. Sahil bölgeleri iğne atsan yere düşmez hale geldi.

Kumla’da araç park edecek yer kalmamıştı. Asıl çile dönüş saatlerinde yaşandı. Kumla’dan başlayan kuyruk Gemlik’e kadar de devam ediyordu. Trafik ekiplerinin müdahalesine rağmen trafik ancak gece 24.00 sıralarında normale dönebildi.

Bu yoğunlukta sanırım içinde bulunduğumuz Eyyam ı Bahur sıcaklarının etkisi büyük. Üzerine bir de nem eklenince insanlar sahillere akın etti.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    logo
    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.