Türkiye’nin bir çok ilinden önce havaalanına sahip olan Bursa, aradan gelen 20 yıldan fazla sürede bir türlü bu imkanını rantabl olarak kullanamadı.
Yenişehir Havalimanı ile ilgili her yazımda bu hatırlatmayı yapma gereği duyuyorum; bugün uluslar arası ve kargo taşımacılığı yapılabilecek kapasitede böylesine özelliklere sahip bir havaalanı yapılmak istense önce tasarruf tedbirlerine takılır, bunu aşsa bile yapımı yıllar sürerdi.
Bursa’nın ulaşımdaki şanssızlığından mı yoksa başka faktörlerden mi bir türlü bu hava alanı istenilen düzeyde aktif olamadı. Oysa Bursa 40 yıl önce kendi havayolu şirketini kurabilecek potansiyele sahip bir ildi.
Belki de bu talihsizlik zincirini kırmaya başladığımız günlerdeyiz. 27’inci dönem Bursa Milletvekili Mustafa Esgin, önce STK’larda ardından vekillik döneminde havaalanının aktif kullanılması için kolları sıvayan bir isimdi.
Milletvekili seçilir seçilmez bir algının kırılması için önce adıyla başladı. Yenişehir yerine Bursa Airport adının kullanılmasını önererek, tüm Bursa’ya çağrı yaparak destek istedi. Çağrısı karşılık da buldu. Kimi zaman milletvekili arkadaşları kimi zamanda yalnız başına Ulaştırma Bakanı ve Türk Havayolları yönetiminin kapısını aşındırdı. İç hat destinasyonu için seferlerin yapılacağı illerin milletvekilleri ve STK’larıyla ortak çalışma yaptı. Diyarbakır, Trabzon, Erzurum ve Muş seferleri başladı. Ardından Gaziantep eklendi. Sıra Balkan ülkelerine sefer yapmaya gelmişti. Bulgaristan’da görüşmeler yapılırken pandemi başladı ve Bursa Airport’a bir yıl hiçi bir noktaya sefer düzenlenemedi. Pandemi sonrası ise yine başta Esgin olmak üzere milletvekillerinin çabaları sonucu üç ille başlayan seferlere Diyarbakır da eklendi.
Esgin, milletvekili seçilmedi ama Bursa Aiport konusundaki ısrarından hiç vazgeçmedi, deyim yerindeyse pes etmedi. Çabaları sonucu SunExpress’in Antalya ve Çukurova seferleri geldi. Sırada nisan ayında başlayacak Almanya Stutgart ve Düseldorf seferleri var.
Bu seferler Bursa’nın yeniden kanatlanacağı umudunu arttırırken, Esgin, ilk Antalya seferi dolayısıyla önceki gece bu mücadeleyi birlikte yürüttüğü aralarında İMO’nun geçmiş dönem yöneticilerinden Cengiz Duman ile birlikte Yenişehir Havalimanı’ndaydı. Cengiz Duman’a da bir parantez açmakta fayda var.
Tek kişilik dev kadro gibi Duman da Yenişehir mücadelesinden hiç vazgeçmeyen isimlerden biri. Projeler üretti, raporlar hazırladı. Bursa’nın Sabiha Gökçen’e mahkum edilmemesi için kamuoyu oluşturmaya çalıştı.
BURSA GÜNEY MARMARA’NIN HAVACILIK MERKEZİ OLUR MU?
Esgin havaalanında hem Antalya’dan gelen hem de giden yolcularla sohbet ettikten sonra yaptığı açıklamadaki sözleri önemliydi.
‘Her şey bir hayalle başlıyor. Hayallerimiz doğru stratejilerle ete kemiğe dönüşmeye başladığı zaman gerçekten o hayallerin gerçeğe dönüşmesinin mutluluğunu yaşıyorsunuz’ diyen Esgin, şöyle devam etti:
‘ Bursa’mıza inandığımız gibi Bursa havalimanına da inandık. Kentimizin de sürece sahip çıktığını görmekten büyük mutluluk duyuyoruz. Çünkü Bursa Türkiye’nin dördüncü, ekonominin ikinci büyük şehri Osmanlı’yı kuran şehir. Yine İstanbul hava limanlarına en çok yolcu gönderen şehir. Sabiha Gökçen’in yolcularının yüzde 30’u Bursa’dan gidiyor’
Bursa’nın kendi potansiyeline sahip çıkması gerektiğinin altını çizen Esgin, ‘Bugün uçuş öncesi yolcularımızla görüştük. Kütahya’dan Bandırma, Gönen, Susurluk’tan gelen var. Bursa bir merkez. Biz bu noktada Bursa merkezi Yalova, Kütahya, Bilecik, Balıkesir hatta İstanbul’un Anadolu yakasını da içene alacak şekilde düşünüyoruz. Yani pergelin sabit ayağını Bursa havalimanı koyduğumuzda önemli bir oranda potansiyelimiz var. Bir de tabii kargo uçuşları hızlı treni de unutmayalım. Bandırma liman bağlantısıyla birlikte hızlı tren Türkiye’de ilk defa Bursa Havalimanı’na istasyon veriyor. Biz Bursa’yız güçlüyüz şehrimize ve Bursa Havalimanına inanıyoruz’ diye konuştu.
BOZBEY’E SEFER ÇAĞRISI…
Mustafa Esgin’in konuşmasında vurguladığı gibi Sabiha Gökçen Havaalanının yolcusunun yüzde 30’u Bursa’dan gidiyor. Sadece BBBus yılda bir milyona yakın yolcuyu Sabiha Gökuçen’e taşıyor. Özel firmalar bu rakama dahil değil.
İşin açıkçası Sabiha Gökçen’in bugün bu kadar yoğunluğa sahip olmasını biz sağlıyoruz. Bursa’ya uzak olduğu algısı yaratılarak havayolu kullanmak isteyenleri Sabiha Gökçen’e yönlendirmek gibi bir anlayış mevcut bunun kırılması gerekiyor. Çünkü Sabiha Gökçen’e özel araçla giderken ödenen köprü ve otoyol ücreti Yenişehir için yok. Otobüsle de giderseniz bu ücret biletin içinde.
Esgin ile birlikte Yenişehir’e ilk Antalya seferi için giden Cengiz Duman da bu konuya dikkat çekti.
10 yılı aşkın süredir Yenişehir için mücadele ettiğini ve onca olumsuz görüş ve yaklaşıma rağmen inancını bir an olsun kaybetmediğini dile getiren Duman, şöyle devam etti:
‘AJet firmasının Trabzon, Erzurum, Diyarbakır ve Muş seferlerinin yanına SunExpress’in Antalya ve Çukurova havaalanına seferler ile Yenişehir’in destinasyonları artıyor. Nisan’da Almanya’ya seferlerin başlaması da çok önemli. Bu noktada, Bursalılar ve yerel Yöneticilerimize çok iş düşüyor...
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey Bursa halkı ve misafirlerimiz için BBBUS otobüslerini hizmete almanızı önemle rica ediyoruz, ayrıca çevre ilçe ve illerde kapsama alanına alınması çok önemlidir’
Duman’ın çağrısı çok yerinde. Yenişehir’e ulaşımın kolaylaşırsa ilgi de artacak. Şu anda Kent Meydanı ve Terminal seferleri var. Oysa en büyük yolcu potansiyeli Uludağ Üniversitesi’nde. Belirli dönemlerde Görükle’den de Yenişehir Havalimanına sefer düzenlenmesi Yenişehir’in uzak olduğu algısını kıracaktır.