Biri Bursa’nın yıllardan beri yapımını beklediği dağ ilçelerine ulaşımı sağlayacak tünel inşaatı, diğeri de meydana gelen trafik kazaları sonrası çok sayıda vatandaşımızın canını yitirdiği Akiş rampası. İki uzmandan bu iki nokta için bir öneri bir de uyarı var.
Önce Akiniş rampasına Bursa’dan 1260 kilometre uzaklıktaki Erzurum’daki Ahmet Ünal’ın önerisiyle başlayayım. Ünal, Bursa’da doğup büyümüş ve Erzurum Teknik Üniversitesi’nde ulaştırma alanında doktora yapıyor. 4 yıl önce araştırma görevlisiyken ‘Trafik Kazalarının Meydana Gelmesinde Mühendislik Hataları: Bursa İli Örneği’ araştırmasını, daha sonra da Bursa’da bisiklet kullanımını yaygınlaştıracak önerilerini köşeme taşımıştım.
Ünal, uzakta olsa da Bursa için düşünmeye ve proje geliştirmeye devam ediyor.
Yolları yenilememize ve araçların teknolojik olarak gelişmesine rağmen trafik kazaları can yakmaya devam ediyor. En son Gaziantep ve Mardin’de meydana gelen kazalar sonucu 35 kişi yaşamını yitirdi. 57 kişi de yaralandı. Tam bu acıların yarası sarılırken, Tavşanlı’dan gelen tur otobüsünün İnegöl yakınlarında devrilmesi sonucu 5 kişi yaşamını yitirdi.
Bu kazalar, Ünal’ın aklına 12 Mayıs 2021 tarihinde freni tutmayan bir TIR’ın Akiniş rampasında neden olduğu kazayı getirmiş. Bu kazada 4 kişi yaşamını yitirmiş, 9’u ağır 20 kişi de yaralanmıştı.
Gönderdiği yazıda. 2021 yılında Bursa’da meydana gelen kaza istatistikleriyle başlayan ve bir yılda meydana gelen kazalarda 134 kişinin öldüğünü 9 bin 433 vatandaşın da yaralandığına dikkat çeken Ünal, Akiniş rampasıyla ilgili önerisini şöyle özetledi:
Akiniş rampasının boyuna eğimi trafik işaretlerinde de görüldüğü üzere yüzde 7’dir. Bu eğim değeri belirlenirken Yıllık Ortalama Günlük Trafik (YOGT) değeri ve arazinin durumu dikkate alınarak tasarım yapılmaktadır.
Bölgenin YOGT trafik değerini incelediğimizde ise yaklaşık 40.000 taşıt/gün değerine sahip olduğunu görüyoruz. Bu YOGT değerine sahip bir yerde yeni bir yol yapılacaksa eğer maksimum boyuna eğim değeri arazi düz ise yüzde 4, arazi dalgalı ise yüzde 6, arazi dağlık ise 7 olmalıdır.
Bahse konu yolun yıllar önce yapıldığını düşündüğümüzde bu standartları sağlamasının zor olduğunu aşikardır. Ancak en azından bir takım basit önlemler alınarak hafta sonu Gaziantep ve Mardin’de, 12 Mayıs 2021 tarihinde ise Akiniş rampası inişinde yaşanan hadiselerin yaşanmasının önüne geçebileceğimizi düşünüyorum.
Şöyle ki; Akiniş rampasına gelmeden ağır tonajlı araçların bu yolu kullanması her saat diliminde yasaklanarak Turanköy mevkiinden otoyola ayrılarak otoyolu kullanımları sağlanmalı; Kestel-Gürsu bölgesinde işi olanTIr’ların ise otoyoldaki Kestel (Doğu) kavşağını kullanarak bu bölgelere girişleri sağlanmalıdır. Bu şekilde en azından Akiniş rampası ağır tonajlı araçlar tarafından kullanılmamış olur ve olası benzer hadiselerin yaşanmasının önüne geçebiliriz.
DOĞANCI BARAJ YOLUNDAKİ ‘ŞEV HAREKETLİLİĞİ’
İkinci uzman görüşü ise Orhaneli yolu Doğancı Barajı varyant geçişi ile ilgili İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şubesi Çalışma Grubu Üyesi Cengiz Duman’dan geldi. Duman İMO’nun geçen dönem yönetiminde ulaştırma komisyonunda yer almıştı. Yenişehir havalimanı, raylı sistem ve kavşaklarla ilgili görüşlerini zaman zaman köşeme taşımıştım.
Araştırmayı seven ve projeleri yakından takip eden Duman, Bursa’nın yıllardan beri tamamlanmasını beklediği ve dağ ilçeleriyle hem ulaşımı kolaylaştıracak hem de bu bölgedeki trafik kazalarının önlenmesini sağlayacak Doğancı tüneli ve varyant geçişini mercek altına aldı.
Proje sahasında incelemelerde bulunan Duman, 2017 yılında ihale edilen ve ödeneğinin bitmesi nedeniyle geçen yıl nisan ayında ikmal ihalesiyle yeniden normal inşaat seyri devam eden bölgede tünel hattının her iki yönünde çalışmaların devam ettiğini belirtti.
Duman, proje güzergahının jeolojik yapısı, zemin formasyonu, karakteristiği, yer altı su seviyesi ve yağış miktarı nedeniyle şev duyarlılığı sorunun sıkça yaşandığı bir bölgede yer aldığına dikkat çekerek, gözlemleri sonucu oluşan tedirginliği dile getirdi.
Tünelin Orhaneli çıkışında şev hareketliliğine karşı kazıklı sistem ve püskürtme beton uygulaması yapıldığını ve proje sahasında yaptığı incelemede püskürtme beton uygulamasının farklı noktalarında çatlakların fmeydana geldiğine dikkat çeken Duman, şevde kalıcı deformasyonlar meydana gelmeden püskürtme beton uygulamasında oluşan çatlakların ve şev dibi kazıklı iksa sisteminin aletsel gözlem çalışmaları ile izlenerek şevin yatay yönlü deformasyon hareketleri ivedilikle takip edilmelidir. Oluşacağı olası olumsuzluklar için şimdiden önlemler alınması gerekmektedir’ dedi.
CUMHURBAŞKANININ BALKAN GEZİSİNE BURSA’DAN İKİ VEKİL
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, bugün başlayacak ve 8 Eylül’e kadar devam edecek Balkan gezisinde Bosna Hersek, Sırbistan ve Hırvatistan'ı ziyaret edecek.
İlk durak Bosna-Hersek olacak. Erdoğan'ın önceki ziyaretlerde olduğu gibi Devlet Başkanlık Konseyi'nin 3 üyesi ile bir araya gelmesi ön görülüyor. Temaslarda, Türkiye'nin Balkanlarda barışın devamı için her türlü katkıyı sağlamaya devam edeceği mesajı verilecek.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Balkan turunun bir diğer önemli gündem maddesi de ekonomi olacak. Bölge ülkeleri ile ilişkilerin geliştirilmesi için atılacak adımlar değerlendirilecek.
Erdoğan’ın gezisini AK Parti Bursa Milletvekili TBMM Milli Savunma Komisyonu Başkanvekili ve Bosna-Hersek Dostluk Grubu Başkanı Refik Özen ile AK Parti Bursa Milletvekili TBMM Sırbistan Dostluk Grubu Başkanı Dr. Mustafa Esgin de katılacak.
Bosna Hersek’te ekim ayında yapılacak seçim arifesinde bu ziyaretin önemine dikkat çeken Özen, ‘Seçim öncesi tansiyonu yükseltmek isteyenler de oldu. Bu anlamda Cumhurbaşkanımızın o bölgedeki pozitif ve birleştirici özelliği barış ve istikrara önemli katkı sağlayacak’ dedi.