Göreve başladığı günden bu yana geçen 9 aylık dönemde belediye ve iştirakler tarafından gerçekleştirilen faaliyetleri ve hayata geçirilen hizmetleri ‘Yıl Sonu Değerlendirme Toplantısı’nda kamuoyuyla paylaşan Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, Bursa’da toplum ulaşımı kullananlar için her ay yaklaşık 350 milyon TL destek verdiklerini açıklamıştı.
BURULAŞ'ın eski genel müdürü Levent Fidansoy, sosyal medya hesabından yaptığı açıklama ile söz konusu desteği tenkit etti.
Fidansoy, "Mantık ve hesap" başlıklı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
2017 yılı Kasım ayına kadar olan Burulaş yöneticiliğimde, çalıştığım tüm senelerde şirket kar etti, kendi yağı ile kavruldu.
Hiçbir zaman vadesi geçmiş kamu veya özel borcu olmadı. Ayrılırken o zamanın parası 30 milyon civarı nakit vardı.
"BENİM ZAMANINDA BÜYÜKŞEHİR'DEN 5 KURUŞ PARA ALINMADI"
Bursa Büyükşehir Belediyesi'nden hiçbir zaman 5 kuruş yardım vs para transferi almadı.
T1, T3 tramvay hat ve araçları, çok sayıda otobüs alımı, uçak ve BUDO gemileri alımı,istasyon yenileme ,iskele, depo,atelye ,havaalanı vs sayılamıyacak yatırım harcamaları çoğunlukla öz kaynaktan yapıldı.
Bazen öz kaynakta yeterli para olmasına rağmen ,mevduat faizinden daha ucuza kredi bulunarak, nemalandırıldı. Ek gelir elde edildi.
Bilet sistemi BURULAŞ tarfından yönetilerek kayıp/kaçak ihtimali ortadan kaldırıldı.
"İŞ KONTROLDAN ÇIKTI, SÜREKLİ ZARAR EDİLDİ"
Özel sektör mantığı ile asgari sayıda çalışan ile yönetilen şirkette çalışanlar, görüşlerine göre değil, işlerine göre değerlendirildi.
Daha sonraki yönetimde bildiğimiz nedenlerle, çok sayıda varlık satılmasına rağmen, iş kontroldan çıkıp sürekli zarar edildi.
Şimdi sayın Bozbey'in ifadesinden BURULAŞ'a BBB'nin her ay 350 milyon TL destek verdiğini öğreniyoruz.
"BURULAŞ'IN ARTIŞLARI İLE MALİYET UNSURLARINDAKİ ARTIŞLAR PARALEL"
PR çalışması amaçlı görünür aşırı ve gereksiz harcamalara rağmen ,bu rakam çok yüksek olduğundan bir değerlendirme yapmak istedim.
Kasım 2017 ile Aralık 2024 arasında maliyet unsurlarında ki artışlar şu şekildedir. (Kaynak: TCMB ,TP,TÜİK, MV Enerji)
- Dizel 8,54
- Elektrik 6,58
- Üfe 8,17
- Euro 8,10
- Asgari ücret 12,10 kat artmış.
Burulaş fiyatları ise
-Otobüs 8,20
-Bursaray 7,69
-BBBUS (en karlı işletmedir ) 11,42 kat artmış.
Burulaş'ta asgari ücretle çalışan olmadığından bu kalemin etkisi sınırlıdır.
Maliyet yapısında otobüste yakıt,bursaray da elektrik önemlidir.
Görüldüğü gibi Burulaş'ın maliyet artışlarının, maliyet unsurlarındaki artışlarla yaklaşık paralel olduğu anlaşılmaktadır.
"HER AY 35 OTOBÜS ALINABİLİRDİ"
Öyle ise ayda 350 milyon ( kişi başı yaklaşık 12 TL, hasılatın yarısından fazla ) Burulaşa para transferi nedir. 350 milyona her ay 35 otobüs alınabilirdi.
65 yaş ücretsiz binişler o zamanda vardı ve Burulaş karda idi.
Umarım BBB üstündeki bu büyük yük için, bilet sisteminin yeniden acilen bünyeye alınması, israftan kaçınılması ve yüklenicilerin maliyet analizi ile çalışması dahil gereken önlemleri alır.