Çinli BYD, Bursa'nın otomotiv devleri TOFAŞ ve Renault'u tahtından edecek!

Çinli otomotiv devi BYD'nin Manisa'da fabrika kurma kararını değerlendiren, gazeteci Emre Özpeynirci, "Çarşı karışacak. Türkiye'de yatırım kararı alan BYD, iç pazarda 3 yıl içinde ilk 3 markadan biri olmayı hedeflemiş. Mevcut şartlar böyle devam ederse ilk 3 değil birincilik bile rahat gelir." ifadelerini kullandı. Türkiye'de en çok satılan otomotiv markaları arasında ilk iki sırada Bursa'da üretim yapan Renault ve TOFAŞ Fiat bulunuyor. İşte detaylar...

Haber Giriş Tarihi: 11.07.2024 13:56
Haber Güncellenme Tarihi: 11.07.2024 13:56

Türkiye’ye 27 yıl sonra ilk kez doğrudan yatırıma gelen otomotiv marka­sı olan Çinli elektrikli otomobil üretici BYD, hedeflerini açıkladı.

Manisa’ya 1 milyar dolar yatırımla oto­mobil fabrikası ve Ar-Ge mer­kezi kurmaya hazırlanan BYD, önümüzdeki 3 yılda Türkiye’de en çok satan 3 markadan bir ol­mayı hedeflediklerini duyurdu.

BYD'nin kararını "Otomotivde çarşı iyice karışacak'' ifadeleriyle değerlendiren gazeteci Emre Özpeynirci çarpıcı bir öngürüde bulundu.

İşte Özpeynirci'nin açıklaması:

Çarşı karışacak. Türkiye'de yatırım kararı alan BYD, iç pazarda 3 yıl içinde ilk 3 markadan biri olmayı hedeflemiş. Mevcut şartlar böyle devam ederse ilk 3 değil birincilik bile rahat gelir.

Çünkü;

1) 2026 yılında üretim başlamadan hemen bu aydan itibaren Çin'e konan gümrük vergilerinden muaf olacaklar. Yani ithal ettikleri hiç bir elektrikli ve hibrit modele %50 (+40) gümrük vergisi ödemeyecekler.

2) Kanun teklifi meclisten geçtikten kısa bir süre sonra şarj edilebilir hibrit (PHEV) modellerinin ÖTV'si %80'den 30'a inecek.

3) Elektrikli modelleri için artık %50 gümrük vergisi ödemeyecekleri için 'luk ÖTV avantajından yararlanacaklar.

Yani BYD bu avantajlarla üretime başlamadan bile iç pazarda lider olabilir.

Bu arada Türkiye'de yaklaşık 2 yıldır ÖTV matrahları güncellenmediği için tüm otobillerin (içten yanmalı) ÖTV'si %80'den başlıyor. Bu da uzun süredir yerli avantajının kalmadığını ithalatın payının %70'i aşmasıyla görüyoruz.

Şimdi BYD'ye sağlanan bu teşviklerle 50 yıldır Türkiye'de üretim yapan yerli üretimin rekabet avantajı daha da zayıflayacak. Diğer Çinli rakipleri de yatırım yapmazlarsa, ek vergilerle rekabet avantajını kaybedecekler. Yani otomotivde çarşı iyice karışacak...

Not: Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Çin'den ithal tüm otomobillere ek vergi gelmesini istemiş ve başarılı olmuştu. Ama BYD yatırımı biraz işi bozmuş gibi.