Namık GÖZ

Namık GÖZ

namikgoz@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Davranışları izle, alışverişi tetikle...
16 Ekim 2019 Çarşamba, 09:06

İngiliz yazar George Orwell'in 1984 adlı romanı ilk kez 1949 yılında yayınlanmıştı. 1984 yılında roman dilimize bir kez daha çevrilerek okuyucularla buluşmuştu. O yıllarda okumuştum.
'Büyük ağabey'in tüm bireyleri izleyerek toplumu nasıl kontrol altında tuttuğu ve yönettiğini anlatan romandaki öngörülerin hepsi Orwell'in anlattığı yöntemle ilerisindeki teknolojilerle gerçekleşti.
Toplumların kontrolü ve idaresi bir yana artık dijital her adımın bıraktığı parmak izi artık kontrol ediliyor, insanların alışverişlerini tetikleyip, yönlendirilmesinde kullanılıyor.
Bursa Sanayici ve İş İnsanları Derneği'nin marka etkinliği Çekirge toplantısının bu ayki konukları olan Google Türkiye İş Geliştirme Uzmanı Sinem Uslu Sücüllü ile Tek Kılavuz AŞ. CEO'su Mehmet Volkan Çakmak'ın anlattıkları olayın nasıl bir boyuta ulaştığının ipuçlarını verdi. İpuçları diyorum; çünkü sunum, Bursalı iş insanlarının dijital pazarlama konusunda bilgilendirilmeleri amacıyla yapılıyordu.

İki genç uzmanın 'Küresel düşün yerel hareket et' başlıklı sunumlarındaki notlarımı sizlerle paylaşayım.
Ayda bir milyardan fazla tekil kullanıcının ziyaret ettiği Google'ın amacı eldeki bilgileri düzenleyerek herkesin erişebileceği hale getirmek. Peki, bu veri miktarı ne kadar? Uzman başında 25 olan 18 sıfırlı rakamı göstererek salondakilere anlattı. İşlenen günlük veri miktarı 2,5 kentrilyon. Bu, insanoğlunun 90 yılda ürettiği veri miktarına eşdeğer.
Dünyanın en büyük dijital şirketleriyle ilgili veriler de ilginç. Airbnb'nin oteli, UBER'in aracı Alibaba'nın ise hiç stoku yok. Bu üç şirket de kendi alanlarında dijital pazarın lideri.
Dijital alışveriş çığ gibi büyüyor. Avrupalıların yüzde 54'ü sınırötesi alışveriş yapıyor. Nedeni sorulunca verdikleri yanıt: uygun fiyat, aranan ürün ve özgün çözümler.
Alışveriş yapanların yüzde 70'i bunu mobil cihazlardan gerçekleştiriyor.
Paranoya yaratmasın ama uzmanın verdiği iki örnek işin hangi boyutlara ulaştığını çok güzel anlatıyor. Diyelim ki yağmurlu bir günde ayakkabınız su geçirdi ve yürüyemez hale gelince bunu sosyal medyadan fotoğrafla paylaştınız. Anında size girdiğiniz her dijital ortamda ayakkabı reklamı bombardımanı başlıyor. İkinci örnek ise diyelim ki işe kapınızdaki sorun yüzünden geç kaldınız ve bunu gmail'den attığını e-posta ile şefinize bildirdiniz. Yine yakalandınız. Bu kez çilingirinden güvenlik sistemlerine kadar reklamlara hazır olun.
Üstelik bu platformlar birbiriyle haberleşiyor. Yapay zeka sizin davranışlarınızı her platform için ayrı ayrı rapor ediyor.
Uzmanlar söylemedi ama arkadaşım Adnan Baştopçu ile birkaç kez test ettik. Cep telefonları ticaret için ortam dinlemesi de yapıyor. Bir spor ayakkabı veya saat markası ile ilgili konuştuktan birkaç dakika sonra sosyal medya platformlarında bunlarla ilgili reklamları gördük.
Bakalım iş önümüzdeki yıllarda hangi boyutlara ulaşacak.

YILLAR SONRA REKTÖRLÜ TOPLANTI VE TÜRKAY'IN ATATÜRK VURGUSU

Biraz da toplantıdan notlar vereyim. Yıllar sonra ilk kez bir Çekirge toplantısında Uludağ Üniversitesi rektörünü görmek anlamlıydı. Göreve başladıktan sonra farklı bir profil çizen Rektör Prof. Dr. Saim Kılavuz'un üniversite-sanayi işbirliği konusunda önemli adımlar attığını da öğrendik.
Uzmanların salondaki iş insanlarıyla ile yaptıkları interaktif diyaloglara ilişkin bir şey söyleyeyim. İçinizde ihracat yapmayan var mı? sorusunda sadece bir el, dijital ortamda satış yapan var mı sorusuna ise hiç el kalkmadı. Aslında, Bursalı firmaların dijital ortamda satış yapmamalarının en büyük nedeni markalaşma. Yoksa ürettiklerinin marka firmalar tarafından zaten dijital ortamda pazarlanıyor. Bursa'nın önce marka sorununu aşması gerekiyor.
Toplantının açış konuşmasını yapan BUSİAD Başkanı Ergün Hadi Türkay, 'Kalbimiz Barış Pınarı Harekatı'ndaki Mehmetçiğimizle. Onlar, burada güvenle, Türkiye'nin daha güçlü ve kalkınmış bir ülke olması için neler yapabileceğimizi konuşabilmemizin güvencesi' sözleriyle başladığı konuşmasında, Atatürk'ün İzmir İktisat Kongresi'nde yaptığı konuşmayı aynen aktararak, güçlü bir ülke için güçlü bir ekonomi gerektiği hatırlatmasını yaptı.

BURSA TEK SES, TEK YÜREK

Mehmetçik, Fırat'ın doğusunda başlatılan Barış Pınarı Harekatı'nda kahramanlık destanı yazıyor. Toplumun her kesimini de kahraman Mehmetçik'e tam destek veriyor.
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) öncülüğünde Bursa'da faaliyet gösteren 80'i aşkın iş dünyası ve sivil toplum kuruluşu dün bir araya gelerek ortak bildiri ile Türk Silahlı Kuvvetleri'ne destek amacıyla örnek bir duruş sergiledi.
Ortak bildiriyi okuyan BTSO Başkanı İbrahim Burkay, tüm Bursa'nın bayraklarla donatılması çağrısı yaparken, Türkiye'nin bu haklı davasını uluslararası çevrelere ve yurtdışındaki muhatap tüm kurumlara etkili bir iletişimle en güçlü şekilde aktarılacağını açıkladı. BTSO bu amaçla yabancı dillerde metinler hazırlayarak, iletişimde olduğu yurtdışındaki tüm kurumlara gönderecek.