Gürhan AKDOĞAN

Gürhan AKDOĞAN

gurhanakdogan@gmail.com
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Siyasetin finansmanı ve siyasi etik üzerine
06 Ağustos 2019 Salı, 09:09

İyi yönetişimin kuralı öncelikle ; hukukun üstünlüğü, katılımcılık, açıklık saydamlık, hesap verebilirlik, hesap sorabilirlik, denetim, eşitlik ve etkinlik gibi kavramların yaşama geçirilmesidir.
2019 seçimleri öncesi çağrım; toplumun geleceği açısından rüşvet ve yolsuzlukla mücadelede önemli olan iyi yönetişimin gereği olarak seçim sonuçları açıklanmadan, milletvekili, tüm belediye başkan adayları, il genel ve belediye meclis üyeliklerine adaylarının mal bildirimini topluma açık bir şekilde yapmalarıydı.
2014 yılında Bursa Büyükşehir adayı olduğumda bunu gerçekleştirmiş basın toplantısı ile kamuoyuna açıklamıştım. Şimdi görüyorum ki daha birkaç ayı bile bulmadan çeşitli rüşvet, yolsuzluk, adam kayırmacılık nüfuz kullanımı ihbarları ve iddiaları haber manşetlerinde yerini buluyor.
Geçmiş yıllarda katıldığım bir Büyükşehir Belediye meclisi toplantısından hareketle tüm belediye meclislerinde bir yılda nerede ise sadece Bursa'da binlerce parsel bazında imar değişikliği geçtiğini düşünürsek rantın büyüklüğünü gözler önüne sermiş oluruz
Siyasal görevler, özel çıkarlar için kullanılmamalıdır . Toplumsal ve siyasal yaşamda erdemli olmak, erdemliliği savunmak, korumak ve gerçekleştirmek son derece önemlidir Siyasal yaşamda etkinlik kazanmak için kimseye kişisel yarar sağlanmamalı erdemliliğe, üretkenliğe, yeteneğe ve emeğe uygun yükselinmelidir.

2018 DÜNYA YOLSUZLUK ENDEKSİNDE GERİLEDİK

() Örgütünün (CPI) 2018 Dünya Yolsuzluk Endeksi'nde ülkemiz Bulgaristan Senegal, Tunus Malezya, Yunanistan, Macaristan gibi ülkelerin arkasından 180 ülke arasında 41 puanla 78'üncü sıraya gerilemiştir.
Diğer taraftan finansman siyasete egemen olmaya devam ederken, siyaset para ilişkisi özel çıkarlar için zaman zaman hukuka ve ahlaka aykırı biçimde kullanılmakta ülkemiz için bu önemli sorun aday adayları arasında haksız rekabeti oluşturmaktadır. Sermaye egemen bir anlayış ile siyasetin kirlenmesine neden olduğu gibi siyasette emeği de yok etmektedir.

DÜNYADAN ÖRNEKLER

İtalya Spor Bakanı Josef İdem,yanlış mal bildiriminde bulunduğu için ,İsveç Ulaştırma Bakanı Maria Borelius,vergi yolsuzluğu yaptığı ve evinde sigortasız dadı çalıştırıdığı için ,Fransa Sanayi Bakanı Gerard Longuet,Sait Tropez'deki villası ve Cumhuriyetçi Parti'nin finansmanı konusunda soruşturma başlatıldığı, İsveç Maliye Bakanı Mona Sahlin, devlet kaynaklarından çikolata aldığı için istifa etti. Almanya'da tarihin en önemli yasadışı bağış skandallarından olan Flick Holding isimli bir şirketin bazı siyasi partilere bağış yaptığı ortaya çıkınca dönemin ekonomi bakanı Otto Graf Lambsdorff, istifa etmek zorunda kaldı. Danimarka'da 20 bin krondan fazla bağış yapan bütün bağışçıların açıklanması kanunen zorunlu. Fransa' da 1995 yılında çıkarılan bir yasa ile siyasi partilerin her türlü tüzel kişiden yardım alması yasaklandı. Almanya'da siyasi partiler her yıl topladıkları bağışlarla ilgili Federal Meclis'e rapor vermek zorunda olup 10.000 euro'nun üzerindeki bütün bağışları bildirim zorunluluğu bulunmaktadır Avrupa Konseyi : 2001 yılında siyasi partilerin finansmanı konusunda bir kanun çıkartarak özel bağışlara denetim getirdi.. Avrupa Birliği "Yolsuzluklarla Mücadele Grubu" GRECO'nun raporuna göre Türkiye'de siyasi partilerin finansmanı konusunda 'ciddi sıkıntılar' bulunuyor..
Tüm milletvekili. belediye başkanları, il genel ve belediye meclis üyelerinin kamuoyuna açık mal bildiriminde bulunmaları, tüm yerel yönetimlerde parsel bazında imar değişikliklerine son verileceğini kamuoyuna taahhüt etmeleri, tüm siyasi partiler ile adayların siyasetin finansmanını açıklamaları etik kurallar şeffalık saydamlık hesap verebilirlik açısından son derece gereklidir.