Erhan BEDİR

Erhan BEDİR

erhanbedir@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Drift mi daha tehlikeli, sigortasız 5 milyon araç mı?
19 Kasım 2018 Pazartesi, 09:54

Her yıl yeni yılla birlikte artan trafik cezaları bu yıl vatandaşlardan gelen yoğun şikayet nedeniyle yılbaşı beklenmeden artırıma gidildi. Trafik kanununda yapılan yeni değişikliklerle cezalar artırıldı.

Siren ve gürültü çıkaran egzoz kullanmanın bedeli 1.002 liraya, drift atmanın cezası ise 5 bin 10 liraya çıkarıldı. Zorunlu olan trafik sigortasını yaptırmayan sürücüye kesilen ceza ise 108 lirada kaldı. Peşin ödeyenler için de yüzde 25 indirim yapılıyor ve ceza 81 liraya düşüyor. Toplam 22.7 milyon aracın yüzde 22'si sigortasız trafikte dolaşıyor. Tuhaf olan ise sigortasız dolaşan binlerce araca göz yummak değil mi?

Kaç araçta çakar ve siren vardır ya da kaç araçta gürültü çıkaran egzoz takılıdır veya da sol şeridi işgal etme oranı nedir bilmem ama ben size sigortasız araç sayısını söyleyeyim ki, olayın vahameti daha iyi anlaşılsın.

Son açıklanan verilere göre toplam araç sayısı 22 milyon 798 binin biraz üzerinde. Yine son verilere göre sigortasız araç sayısı ise 5 milyon 69 binin üzerinde. Bu ne demek? Araçların yüzde 22'sinden fazlası zorunlu olan trafik sigortasını yaptırmadan trafiğe çıkıyor demek. Neredeyse araçların dörtte biri sigortasız. Araç grupları bazında bakıldığında ise sigortasızlık oranı en yüksek grup, motosikletler. Toplam motosiklet sayısı 3,2 milyon, bunun yüzde 67'ye yakını, 2,1 milyonu sigortasız.

Peki, bu ne anlama geliyor?

Çakarı, sireni, egzozu bilmem ama 5 milyon sigortasız aracın trafikte kazaya karışması demek; binlerce kişinin mağdur olması, bu 5 milyon kişinin yüzbinlerce lira tazminat ödemesi ve yıllarca süren davalar demektir. Kısacası, toplumsal sorun demektir. Şunu da belirteyim; bu kadar aracın trafikte sigortasız dolaşması da bence başlı başına sorgulanması gereken bir konudur. Daha açık şöyle anlatayım. Vatandaş, 'polise yakalanırsak bir şekilde idare ederiz' derse, cezası sadece 81 lira olursa, bu sorun artarak devam eder. Ama yok sigortasız sürücüyü de drift atan gibi 5 bin lira ile cezalandırırsanız, bu sorun büyük ölçüde çözülür.

Ekonomik kriz, döviz kurundaki aşırı yükseliş ve yüksek faiz nedeniyle daralan otomotiv sektöründe firmalar tüketicileri showroomlara çekmeye çalışırken, devlet de krizdeki söktöre bir nebze olsun soluk vermek için ÖTV ve KDV indirimine gitti.

Bu durum sonrası sektör az da olsa soluk aldı ama Türkiye'nin en püyük otomobil fuarı olan İstanbul Auto Show ise bu yıl iptal oldu. Nedeni yüksek faiz, sektördeki kriz, artan fuar masrafları ve elbette satışların durma noktasına gelmesi... KDV ve ÖTV indirimi sektörü ne kadar ateşler elbette bilinmez ama sektörün gelecek için beklentisi iyimser olmaktan öteye gitmeyecek gibi görünüyor.