Ali Genç

Ali Genç

aligenc@bursahakimiyet.com.tr
Yazara Ait Diğer Köşe Yazılarını Listele
Engelsiz Sağlık İletişim Merkezi
18 Ağustos 2018 Cumartesi, 07:59

Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından geçtiğimiz günlerde tüm kamu, özel, üniversite hastaneleri ve tıp merkezlerine gönderilen yazıyı bu hafta sizin için irdeleyeceğim...
Söz konusu yazı, işitme engelli bireylerin sağlık hizmetlerinden tam anlamıyla yararlanabilmesi ve hizmetlere erişebilirliğini kolaylaştırıcı yeni düzenleme ve uygulamayı içeriyor.

Yazının içeriği şöyle: Genel Müdürlüğümüz bünyesinde işitme engelli vatandaşlarımızın sağlık hizmetlerine erişimini kolaylaştırmak için Engelsiz Sağlık İletişim Merkezi (ESİM) adı altında işaret dili tercümanları aracılığı ile görüntülü çağrı merkezi hizmeti sunulmaktadır. İşitme engeli olan vatandaşlarımız akıllı mobil cihazlarına 'ESİM' uygulamasını indirerek gerekli bilgileri doldurup kayıt olduktan sonra uygulamayı kullanabilmektedirler. ESİM ile işitme engelli vatandaşlarımız 7/24, acil bir sağlık sorununda ambulans talep edebilmekte, MHRS üzerinden muayene randevusu alabilmekte ve muayene olurken, tahlil-tetkik yaptırırken veya sonuç gösterirken tercüme hizmeti alabilmektedir. Yapılan çalıştay ve çeşitli toplantılarda 'ESİM' in bilinirliğinin sahada yaygın olmadığı geri bildirimleri alınmıştır. Özellikle hekim ve diğer sağlık personelimizin 'ESİM' hakkında bilgilendirilmeleri, uygulamayı akıllı mobil cihazlarına indirerek hastanelerden hizmet almaya çalışan işitme engelli vatandaşlarımızın sağlık hizmetlerine erişimini kolaylaştıracak ve hizmet sunumunda karşılaşılan iletişim sorununu ortadan kaldıracaktır. Bu kapsamda ESİM'in ilinizdeki kamu ve özel hastanelerde bilinirliğinin artırılması için gerekli tanıtım ve bilgilendirme çalışmalarının yapılması, poliklinik hizmeti veren hekimlere yazının duyurulması hususunda, gereğini rica ederim.
Proje, başta işitme engellilerin kendilerinin başına gelen ya da yanlarında meydana gelen bir acil durumla ilgili 112 acil sağlık hizmetinden engel yaşamadan yararlanabilmelerini sağlıyordu. Akıllı telefonlara bir aplikasyon indirerek, Engelsiz Sağlık İletişim Merkezi ile işitme engelli vatandaş, konum, kaza yeri fotoğrafı göndererek ve orada çalışan işaret dili bilen personel sayesinde derdini anlatabiliyordu.

Projenin genişletilerek birçok işitme engellilerin sağlık hizmetinden yararlanılabilmesine imkân verilmesini olumlu karşılamak lazım. Uygulamanın daha fazla ilgiliye duyurulması ve kullanmalarına aracı olmak, medya dünyası olarak bize düşen önemli bir görev. Bu farkındalığın artırılması adına daha çok gündeme getirmenin, işitme engelli bireylerin sesi olmanın asli vazifelerimiz arasında olduğunu düşünüyorum.